Från garageföretag till inhemsk dryckessuccé och export på 16 länder på 1,5 år!

Ekobryggeriet föddes ur en idé att göra en svensk ekologisk läsk utan onödiga tillsatser. I liten skala vid sidan av ordinarie jobb startades Ekobry

Ekobryggeriet

ggeriet i ett inhyrtgarage för c:a 1,5 år sedan av entreprenörerna Marcus Nyberg, Thomas Jensen och Daniel Gustafsson. Lanseringen av läsken togs emot väl av marknaden och inom kort kunde man helt gå över till att jobba med Ekobryggeriet. Till midsommar 2017 släpptes en serie med tonic med nordiska smaksättningar och därefter har resan gått spikrakt uppåt. Man är idag marknadsledare på premiumtonic på ICA med 34% andel och slår kända aktörer som Fever Tree, Fenitmans och Schweppes.

Efter en re-lansering av läsken under varumärket ”The Dirtwater Fox Brewery” på slimcan tillsammans med youtuber duon ”Lets Feast” har man på mindre är 2 månader sålt 1 miljon burkar med fortsatt fantastisk försäljning. Man har i dagsläget export på 16 länder på 3 kontinenter har gått från en omsättning första året på c:a 1,7 miljoner till 6 miljoner år två och har börjat år tre med att omsätta 6 miljoner första kvartalet med siktet inställt på runt 30 miljoner innan räkenskapsåret är slut.

Finansiering

Företaget har gjort två crowdfundingar som inbringat 4 miljoner kronor och har c:a 450 ägare. Man går nu in i sin sista crowdfunding för att i en snabbare takt kunna göra de satsningar man ser nödvändiga på både den inhemska men även på den internationella marknaden. Mer information om Ekobryggeriet och den pågående crowdfundingen finns på www.fundedbyme.com/ekobryggeriet

Crowdfunding Ekobryggeriet

Recent Posts