AgentVegan AB (publ)

Stacky's - smartare mat från Sverige

En crowdfundingkampanj av: AgentVegan AB (publ)

Investera i smartare mat!

Kortfattat

Slutdatum

2022-03-03

AgentVegan AB – Bakgrund

Stacky’s är ett varumärke under AgentVegan. AgentVegan är företaget som tagit på sig att rollen att avdramatisera omställningen till växtbaserad mat. Genom att föra en avslappnad och tillbakalutad dialog och undvika den fanatiska hetsen vill AgentVegan skruva ner stigmat kring vad det innebär att äta växtbaserat eller vara vegan. Med ett litet vässat team som besitter mångårig specialkompetens inom allt från matlagning, restaurangdrift, näringslära, marknadsföring, kommunikation, företagsbyggande, it och produktion är företaget både agilt, nytänkande och ligger i teknisk framkant.

 

Affärsidé

Sprunget ur en gemensam tanke hos grundarna, att mat kan vara smartare och varken behöver vara dyr eller komplicerad, har varumärket Stacky’s skapats och första produkten med samma namn lanseras just nu i Sverige. Stacky’s är smartare mat från Sverige, helt utan tillsatser och som inte försöker att imitera kött. Ett växtbaserat alternativ som är så flexibelt att det enkelt kan bli en del i människors vardagskök men också har potentialen att revolutionera matlagning i kommunala storköksmiljöer, på arenor och restauranger.

 

Produkten Stacky’s i korthet

  • Stacky’s är en kvadratisk skiva på 130g, gjord på svenska råvaror och “Från Sverige”-märkt.
  • Stacky’s är helt fri från tillsatser och konserveringsmedel.
  • Stacky’s imiterar inte kött.
  • Stacky’s är en skafferivara som inte kräver kyl- eller frys vid transport och förvaring.
  • Stacky’s håller upp till sex månader i skafferiet.
  • Stacky’s Kan bl.a hackas, strimlas, tärnas eller göras färs på.
  • Stacky’s finns just nu i tre färdiga smaker.
  • Stacky’s är 100% växtbaserad och ett bra alternativ för veganer och köttätare.
  • Stacky’s kan skickas direkt hem i brevlådan.
  • Stacky’s minskar med sina egenskaper kraftigt matsvinnet.
  • Stacky’s betyder otroliga energibesparingar i både produktion, transport och förvaring jämfört med andra produkter i vegosegmentet.
  • Stacky’s kostar 69 kr/kg till slutkund.

 

Nuläget – Partners

Produkten Stacky’s är klar och redan i produktion. Just nu säljs Stacky’s på ett antal restauranger runtom i Sverige, bland annat hos KorvOlle. Företag och restauranger kan i dagsläget köpa Stacky’s genom distributören Bondens Skafferi.

Direkt hem i brevlådan
Försäljning direkt till kund sker genom den egna webbshoppen på stackys.com. Stacky’s fenomenala egenskaper och att den kan skeppas i tunna paket gör att den kan postas direkt hem och går ner i brevlådan. Detta möjliggör också en smidig prenumerationsmodell som lanseras under våren.

Det är tid för en svensk matrevolution
Flertalet större marknadspartners har redan provat och är mycket positiva till Stacky’s. Både som ren produkt, men även hela tonsättningen och attityden i varumärket. Nu är det dags att investera i smartare mat – folkets mat. I

 

Vårt erbjudande till dig – investera i smartare mat

Styrelsen har i sitt bemyndigande möjlighet att ge ut 174 000 nya aktier (finns i dagsläget 348 800 aktier)
vilket motsvarar ca 10MSEK.

Villkor kampanj

  • Först till kvarn
  • Pris per aktie: SEK 57,34
  • Sökt kapital: 10 MSEK
  • Minsta investering: 50 A-aktier (2867 SEK)

 

Investera i smartare mat, hela vägen

Stacky’s är betydligt mer än bara “ännu en växtbaserad produkt med lågt CO2-avtryck”. Stacky’s är en välgenomtänkt produkt med egenskaper som bokstavligen kör över det mesta i vego-segmentet på marknaden idag.

Till en början så är produktionen i sig okänslig för extern påverkan så som tullkrig, pandemier och båtar på tvären i trånga kanaler. Detta tack vare att råvarorna kan odlas lokalt oavsett vilken marknad man befinner sig på och vill expanderar till.

Vidare är Stacky’s som färdig produkt en skafferivara som varken kräver kyl- eller frysförvaring. Detta möjliggör en enorm energibesparing både för oss och slutkonsument och innebär också en betydligt billigare transport och lagerhållning. Stacky’s förpackning i sig är extremt utrymmeseffektiv. Där alla andra mest skeppar runt luft, skeppar vi faktiskt mat.

 

Folkets mat, på riktigt

Stacky’s aggressiva prissättning gör den till ett svenskt vegoalternativ som nu på riktigt kan konkurrera med vardagsmat som falukorv eller köttfärs. Prisbilden öppnar samtidigt upp för marknader som andra vegoprodukter inte är i närheten av att kunna nå in på. Däribland skolor och sjukhus i offentlig sektor samt andra volymintensiva storköksmiljöer med stram budget. Stacky’s egenskaper och formfaktor lämpar sig också ypperligt för festivaler, snabbmatskedjor, flygbolag m.m.

 

Finansiell information

  • Värdering: 20 MSEK
  • Historiskt rest kapital: cirka 7 MSEK
  • Antal investerare: 24 st
  • Prognos inom ett (1) år: Noteras på Spotlight Stock Market, signera minst en större enskild kund (motsvarande produkter för minst 5 ton per år).

 

Största aktieägarna

Namn Kapital Röster
JDI Sverige AB 40.05% 40.05%
DM Invest AB 23.71% 23.71%
Per Alexander Hildebrand 13.90% 13.90%
Swedbank AB 4.19% 4.19%
Ystadkontoret AB 3.24% 3.24%
Senast uppdaterad 2022-01-18

Frågor och svar

1) Vad är Stacky’s?
A: Stacky’s är smartare mat – den svenska, utan tillsatser som inte försöker imitera kött.

2) Vad innehåller Stacky’s?
A: Stacky´s är gjord på svart böna, kikärtsmjöl, matvete, morot, gul lök och rapsolja. Därefter tillkommer våra olika smaksättningar som är gjorda på helt naturliga kryddor.

3) Är Stacky’s fri från tillsatser?
A: Ja, Stacky’s är helt fri tillsatser och konserveringsmedel. Vi tyckte att världen saknade en ren och smart matprodukt med helt naturligt innehåll. Därför gav vi våra kockar en tuff utmaning. Resultatet är Stacky’s – den svenska, utan tillsatser som inte försöker imitera kött.

4) Hur tillagar jag Stacky’s?
A: Stek Stacky’s i smör – Ge den någon minut på varje sida så du får en krispig yta. Därefter kan du göra precis vad som helst i stekpannan, gryta eller ugnen.

5) Är Stacky’s från Sverige?
A: Ja, Stacky’s är en svensktillverkad produkt gjord på svenska råvaror. Därför har också Stacky’s fått från Sverige-märkning.

6) Hur kan en premiumprodukt kosta så här lite?
A: Låt oss vända på frågan; Varför är mycket av vegomaten så dyr? Är det girighet eller jakten på att imitera kött som driver upp priset? Vi hade kunnat ta betydligt mer betalt eftersom Stacky´s är en premiumprodukt av hög kvalitet, men det tycker inte vi är okej. Alla ska ha råd med bra mat.

Läs gärna mer om Stacky’s på stackys.com – Investera i smartare mat.

Stacky’s är ett varumärke under AgentVegan. AgentVegan är företaget som tagit på sig att rollen att avdramatisera omställningen till växtbaserad mat. Genom att föra en avslappnad och tillbakalutad dialog och undvika den fanatiska hetsen vill AgentVegan skruva ner stigmat kring vad det innebär att äta växtbaserat eller vara vegan.

Dokument & Analys

Uppdateringar

2022-02-08
Analys av AgentVegan, från Kalqyl.se, tillagd i dokument

2022-02-15
Uppdatering av Teaser-dokument

Styrelse och ledning bakom AgentVegan

Stefan Olsson

Stefan Olsson

VD, styrelseledamot och grundare

Stefan har en gedigen erfarenhet inom entreprenörskap och utveckling och har tidigare varit VD för spelbolaget Global Gaming 555. Stefans långa erfarenhet tar honom tillbaka till rollen som CTO och delägare inom MTG-sfären under 10 år. Stefans breda kompetens och drivkraft gör honom till den perfekta personen för jobbet.
Daniel Marceau

Daniel Marceau

Styrelseordförande

Daniel är en person som har ett stort driv då han bland annat jobbar som VD för Bloomfields Scandinavia AB men också har ett uppdrag som styrelseledamot för DM Invest AB. Daniel har en tydlig entreprenör-ådra och är även en av grundarna till bolaget Saldab IT som senare såldes till Dustin.
Jonas Wahlman

Jonas Wahlman

Styrelseledamot

Jonas är VD för Ystadskontoret. Han besitter en lång erfarenhet inom restaurang – och alkoholbranschen bland annat från Åkessons vin. Jonas har också flertalet aktiva styrelseuppdrag bland annat för Kalthoff Manufaktur AB och Korvolle AB. Han är en person med stor kompetens och med många kontakter inom livsmedelsindustrin.
Macs Moser

Macs Moser

Creative Director

Macs har över 25 år erfarenhet av branding, konceptutveckling och mediaproduktion. Med tidigare roller som just Creative Director för bolag inom MTG-sfären, Solresor och på senare tid Youtube-produktioner med miljonpublik samt Global Gaming 555 med Ninja Casino. Macs är, förutom extremt kreativ, också medgrundare till investmentbolaget John Doe Invest.
Zandra Andersson

Zandra Andersson

Marketing

Zandra har stor erfarenhet av att skapa varumärkesbyggande kommunikation och engagerande innehåll. Som marknadsförare besitter hon god vana av att arbeta säljdrivande inom bl.a. SEO, PPC och paid social. Zandra är, förutom väldigt nyfiken, också delägare i investmentbolaget John Doe Invest.
Share This