Eaktiebok

Intressekonflikter

Alternativa Nordics ska enligt lag vidta alla rimliga åtgärder för att identifiera och hantera intressekonflikter som uppstår vid tillhandahållande av licensierade tjänster och förhindra att kundernas intressen påverkas negativt av intressekonflikter. Alternativa arbetar kontinuerligt med att identifiera, hantera och eliminera intressekonflikter genom att införa regler och bygga olika kontrollsystem. Allt för att bidra till en trygg grund för säker och pålitlig crowdfunding och att alla kunder ska kunna känna sig trygga i sina affärer med oss.  

En intressekonflikt föreligger när det föreligger en konflikt mellan Alternativa Nordics intressen eller intressena hos personer med anknytning till Alternativa Nordics och Alternativa Nordics skyldigheter gentemot en kund eller mellan olika intressen hos två eller flera Alternativa Nordics-kunder som Alternativa Nordics har en skyldighet till. Intressekonflikter som identifieras ska löpande rapporteras till den administrativa chefen och jävsfunktionen. 

Alternativa Nordics har en tydlig struktur för ansvarsfördelning och styrning för att undvika intressekonflikter genom en uppdelning i olika organisatoriska enheter för separation av affärsfunktioner. Alternativa Nordics har vidare genom sin arbetsprocess säkerställt att alla anställda i Alternativa Nordics har kunskap och kompetens så att ingen individ kan vidta åtgärder i syfte att gynna sig själv eller Alternativa Nordics på bekostnad av en kund eller annan motpart. 

Alternativa Nordics hanterar intressekonflikter genom en eskaleringsprocess som genomförs i följande steg: 

1. Identifiera riskerna 

2. Rapportera till utsedd chef 

3. Bedöm och minska risker 

4. Kontrollera och hantera kvarstående risker 

5. Tilldela det nödvändiga kapitalet så att oväntade negativa resultat kan absorberas utan att hota företagets position. 

6. Uppföljning